Havacilik Yapisal Kompozit Malzeme Ve Uygulamalarinda Sira Dişi Düşünmek

Gelişmiş elyaf destekli kompozitlerin yük taşıyıcı yapı ve tasarımlarında kullanımı havacılık ve uzay, otomotiv, rüzgar enerjisi gibi birçok sanayi ve teknoloji alanında sürekli artmaktadır. Kompozitlerin potansiyel ve rekabet gücünü daha da yükseltmek, mühendis ve bilim insanlarının iİlerleyen üretim ve karakterizasyon teknikleri, ve yazılımların beraberinde sıradışı yaklaşımlara yönelmelerini gerektirmektedir Bir başka deyişle, geleneksel kompozit malzeme, tasarım ve üretim pratiklerine alternatif ancak endüstriyel ölçek uyumlu kutu dışı fikir ve uygulamalar ön plana çıkarılmalıdır. Bu konuşmada iki örnek üzerinde durulacaktır.

İlk olarak, özel tasarlanmış nanokompozit arakatmanların mekanik davranışta iyileştirme amacıyla geleneksel katmanlı kompozit yapılara entegrasyonu ele alınacaktır. Yaygın kullanılan epoksi sistemlerinde çapraz bağlanacak P(St-co-GMA) polimer ve çok duvarlı karbon nanotüp katkılı MWCNT/P(St-co-GMA) polimer nanokompozit fiberler karbon/epoksi ön-ıslanmalı (prepreg) kompozit malzemelere elektrodokuma yöntemi uygulanmaktadır. Nano-katman (arakatman) uygulanmış bu yeni malzemeler konvansiyonel yöntemlerle çok katmanlı kompozit yapılar haline getirilebilmektedir. Yapılan testlerde kesme gerinim enerjisi salma, tokluk, mikro-çatlak ve katlar arası ayrışma dirençlerinde ağırlık artışı olmadan önemli oranda yükseliş sağlanmaktadır.

İkinci bölüm, ince-katman çok-eksen fiber bombesiz kumaşlara ayrılmıştır. İnce katman yeteneği ile, yüksek performans tek yön fiber destekli kompozit malzemeler ile aynı kalınlık içinde çok eksenli ve fiber bombesiz takviye mümkün hale gelmiştir. Bu yeni nesil çok eksenli yapı-taşı malzemenin tasarımı, kullanımına özgü faydaları ve yapılabilecek yapısal tasarımlardaki fırsatlar eş zamanlı ağırlık ve maliyet düşürmek motivasyonunda irdelenecektir. Geleneksel isotropi taklitli kompozit dizinlerine alternatif dizinler değerlendirilecektir.